Jag är den sista att hurra när snön och kylan kommer. Men det finns något som lyser upp där i mörkret i februari. En liten ensam discokula. Eller två. Eller varför inte tusen.
Nytt år, nya skandaler. För det är väl delvis det Melodifestivalen handlar om? Tyck att det är en låttävling bäst ni vill. Alla vet ändå att det är något helt annat. En show, en livstil, ett miljonprojekt. Man vågar inte ens räkna på hur mycket pengar Melodifestivalen drar in till alla de företag som glider på mellovågen.
– – – Men istället kan man räkna på vad den här galna cirkusen faktiskt gör med en hel befolkning en gång om året. För det är ju så. Antingen älskar man Melodifestivalen. Eller så älskar man att hata Melodifestivalen. Vi kan oavsett konstatera att Melodifestivalen engagerar fler människor än vad en EU-valrörelse gör.
Sophia Ahlin är Succés nya ”schlager-krönikör”
och kommer vara med i tidningen ända till finalen. Läs hennes första krönika här.