Först och främst får man ändå gratulera Carlsberg Sverige till en fantastiskt lyckad lansering av nya Vintermusten. Vem hade kunnat ana att ordet vinter skulle skapa sån debatt. Påskmusten och Bryggaremusten har vi ju egentligen aldrig reflekterat över på samma sätt (vad jag vet)… Men när Vintermust lanseras sitter trollen på högspänn hemma i stugorna och snabbt bildar sig en egen uppfattning o då, det här måste vara ett första steg mot att byta ut julmusten och att i nästa steg lägga ner hela julen. En kupp helt enkelt.
Att man annars enkelt kunnat googla snabbt, letat sig vidare in på Carlsbergs hemsida och själv läsa om den nya musten var som vanligt inte intressant i ivern av att få protestera mot förändringarnas vindar.
”Apotekarnes Vintermust har toner av kaffe och mörk choklad som ger musten en mörkare karaktär. Vintermust har 20% mindre socker än den klassiska julmusten”, kan man läsa på Carlsbergs hemsida. Vi
pratar alltså inte ens om samma dryck. Det är en helt ny dryck! En dryck med det passande namnet ”Vintermust” eftersom ”julmust” var upptaget. Eller måste Carlsberg döpa sin nya must till Julmust 2 för att inte riskera hatstorm i sociala medier? Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket av att läsa ett twitterflöde förr. Så grattis Carlsberg, ni sålde just extra många Vintermust till oss som nu kommer köpa dem i protest mot trollen.
Vi kan skratta åt must-debatten men vi kanske också ska stanna upp och fundera på vad som ligger bakom hatstormarna. Är det så många som blivit så verklighetsfrånvända
att man tar minsta lilla ny produkt som ett hot mot de svenska traditionerna eller vad handlar det om egentligen? Carlsberg är inte de enda som fått ta stryk denna höst. Rusta lanserade en kyrka utan kors och möttes av massivt motstånd. Ikeas julsaker kategoriseras ”vinterfest” och även de möts av en hatstorm som menar att granen ska heta julgran och inget annat. (Kanske ska påminna stormen om att Billy då också genast bör byta namn till Bokhylla)
Jag är övertygad om att dessa debatter föds efter väl placerade och genomtänkta inlägg med syfte att spridas av de som lite slarvigt glömmer kolla fakta. Det är den
perfekta strategin om man vill skapa
frustration och sälja bilden av att de svenska traditionerna är hotade. Vi går i fällan hela
tiden och säkert är det många där ute nu som odlat skämsskägg för att de kritiserat Vintermusten. Vi kan också skratta åt det, gå vidare och lära oss något av det. Låt inte
extrema krafter leda debatten. Skapa din egen uppfattning och framförallt, kolla upp fakta.
”Jag kräver att IKEA OMEDELBART återinför JULTOMTAR och JULGRANAR enligt den KRISTNA TRADITION som råder i landet. Inga ”helgtomtar/granar”, utan den äkta sorten som vi kan läsa om i BIBELN” (Citat från flashback)
För att komma till webbtidningsversionen tryck här.